ῥεαλιστική ἐκμετάλλευση σέ 2m²
ΜΕΡΟΣ Ι
Αντι εισαγωγης
Τό παρόν προφανῶς δέν εἶναι καί δέν μπορεῖ νά εἶναι ἕνας λεπτομερής τεχνικολειτουργικός "τυφλοσούρτης" ἤ ἐγχειρίδιο. Στοχεύει μόνο νά παρουσιάσει κάποια γενικά СОΝСΕΡΤ καί νά ἀποτελέσει ἕνα ἐρέθισμα γιά τήν ὑλοποίηση παραπλήσιων πρότζεκτ.
СОΝСΕΡΤ
Χαζεύοντας γραμμολογίες ἀπό μία πανσπερμία μοντελιστικῶν ἐντύπων, ἀναρρωτήθηκα γιά τό ποιά μπορεῖ νά εἶναι ἡ πολυπλοκότερη ἐρασιτεχνική μακέττα γενικῆς κυκλοφορίας πού θά μποροῦσε νά λειτουργήσει ἐπαρκῶς ῥεαλιστικἀ ἀκόμη καί μέ ἕνα καί μοναδικό ἄτομο. Αὐτή ἡ ἀπαίτηση εἶναι σχεδόν ἀναπόφευκτη κάτω ἀπό τίς συνήθεις κοινωνικές συνθῆκες, ὅπου εἶναι δυσχερής ἡ συχνή συνάντηση περισσοτέρων τοῦ ἑνός κοινωνῶν τῶν διαδικασιῶν ἐκμεταλλεύσεως. Μέ εὐκολία συμπέρανα ὅτι θά εἶναι κάτι ἀρκετά περιωρισμένο σέ ἔκταση καί περιπλοκότητα, πού πρακτικά δέν θά ἐπιτρέπει τήν ταυτόχρονη κίνηση περισσοτέρων τῆς μιᾶς κινητηρίων μονάδων, ὁπότε θά μπορεῖ κάποιος νά καλύπτει ὅλους τούς ῥόλους τῆς τεχνικῆς καί ἐμπορικῆς ἐκμεταλλεύσεως πού ἐμπλέκονται στά περισσότερα σενάρια κανονικῶν συγκοινωνιακῶν συνθηκῶν. Οὐχ'ἧττον, ἡ ἴδια ἐγκατάσταση θά μπορεῖ νά ἀπασχολεῖ καί 1-2 πρόσωπα ἀκόμη, ἐφ'ὅσον εἶναι διαθέσιμα, τρέχοντας ἕνα σενάριο αὐξημενου κυκλοφοριακοῦ φόρτου ἤ/καί ἐκτάκτων συνθηκῶν.Ἀναμφίβολα ἡ μονοπρόσωπη λειτουργία ἐξ ὁρισμοῦ ἀποκλείει τήν προσομοίωση ἀρτηριακῶν (ἐγ)καταστάσεων καί μᾶς περιορίζει τίς ἐπιλογές σέ μία κατάσταση τοπικοῦ σιδηροδρόμου ὅπου:
- MONO 1 TPAINO μπορεῖ νά εὑρίσκεται ἐν κινήσει ἀνά πᾶσα στιγμή
- Τό ὀρατό ἀναπαριστώμενο σύμπλεγμα δέν θά ἔχει τό στάτους σταθμοῦ, ἀλλά στάσεως (μέ τήν ἔννοια τῆς "Haltestelle", OXI TOY "Haltepunkt" KATA THN EBO). Γιά τήν ἀκρίβεια θά εἶναι ἕνας τέως σταθμος, νῦν ὑποβαθμισμένος λόγῳ δραστικῆς ἀραιώσεως τῆς κυκλοφορίας σέ "Haltestelle" χωρίς τοπικό προσωπικό, ὅπου ὅλες οἱ παρακαμπτήριοι ἔχουν ἒκμισθωθεῖ σέ τοπικούς πελάτες καί ὅπου οἱ ἐλιγμοί ἐκτελοῦνται ἀποκλειστικά ἀπό καί ὑπό τό προσωπικό τῆς ἑκάστοτε διερχόμενης ἐμπορευματικῆς -η μικτῆς- ἁμαξοστοιχίας. Δέν εἶναι δυνατή ἡ χρήση ξεχωριστῶν μηχανῶν ἐλιγμῶν. Τό στάτους τέως σταθμοῦ μᾶς παρέχει καί δικαιολογία γιά ἕνα σχετικά ἐπιβλητικό κτίριο, πού βέβαια ἔχει πάψει νά φιλοξενεῖ δραστηριότητες τῆς τεχνικῆς ἐκμεταλλεύσεως. Ἐξακολουθεῖ νά χρησιμεύει ὅμως στήν ἐμπορική ἐκμετάλλευση, μοιρασμένο ἀνάμεσα σέ πρακτορεῖο εἰσιτηρίων γιά τους ἐπιβάτες καί σέ πρακτορεῖο ἐμπορευματικῶν μεταφορῶν.
AYTONOHTA, ὁλόκληρο τό ὀρατό μέρος τῆς μακέττας ἐντάσσεται σέ 1 καί μοναδικό κυκλοφοριακό block (τμῆμα ἀποκλεισμοῦ). Μέ λίγα λόγια, μία κατάσταση ὅπου ἡ ζήτηση ἔχει πέσει πολύ κάτω τῆς μεταφορικῆς ἱκανότητος τοῦ δικτύου. - Ὁ "ἔξω κόσμος" ἀποτελεῖται ἀπό 2 στοιχειώδεις "ἀθέατες διαλογές" ἑκατέρωθεν τῆς στάσεώς μας (ἔστω "ἀνατολική" καί "δυτική") καί πίσω ἀπό τό σκηνικό πέτασμα μέ μία ὑπηρεσιακή διαγώνιο μεταξύ τους ὥστε νά εἶναι τεχνικά ἐφικτή καί μία κυκλοτερής κυκλοφορία (ἀχρείαστη νᾶναι!). Γιά καλύτερη ἀπόδοση καί λειτουργικότητα τῶν ἀθέατων διαλογῶν προτείνεται ὁ ἐμπλουτισμός τους μέ ἀφαιρούμενες κασσέττες συνθέσεων μετά χειρολαβῶν. Βλέπε καί ἐδῶ.
- Ἡ -μειωμένη πιά- ἐπιβατική ζήτηση ἐξυπηρετεῖται βολικά μέ ἀπειροελάχιστα ζεύγη δρομολογίων αὐτοκινηταμαξῶν, ἀφήνοντας σχεδόν ἀπερίσπαστο το λειτουργο τῆς μακέττας γιά τή διεξαγωγή τοῦ ἐμπορευματικοῦ ἔργου.
Μέτρα γιά ῥιζική ἐξοικονόμηση τῶν ἀνωτέρω πόρων:
- Χωρική σύμπτυξη σέ ὅλα τά μέτωπα:
- Δραστικός περιορισμός τοῦ μήκους καί τοῦ πλήθους των πάσης φύσεως παρακαμπτηρίων
- Περιορισμός τῶν διαστάσεων τῶν κτιρίων διατηρῶντας ὅμως ὅλα τά ἀρχιτεκτονικά καί "ἀτμοσφαιρικά" χαρακτηριστικά ὥστε νά παραπέμπουν συνειρμικά στό ὑπονοούμενο πρωτότυπο.
- Περιορισμός τοῦ μήκους ἐπιμήκων ὀχημάτων σέ ἐκτός κλίμακος ἐπίπεδα (παραλείποντας π.χ. κάποια κουπέ σέ 4αξονικές ἐπιβατάμαξες). Αὐτό εὐεργετεῖ καί τή λειτουργική ἀξιοπιστία καί αἰσθητική τῆς ἐγγραφῆς των στίς ἀναγκαστικά κλειστές καμπύλες.
- Συμπύκνωση τῆς κάθε ἀποστολῆς ὁμάδος φορταμαξῶν σέ 1, ἄντε 2 βαγόνια ὑπό "πλουσιοπάροχες" συνθῆκες, πού ἀντιπροσωπεύουν καί ὅλα τά ὑπόλοιπα ὁμοειδή βαγόνια. Στόν πραγματικό κόσμο ἀκόμη καί μία μεσαία βιομηχανία σπάνια θά ἔσπαγε τίς ἀποστολές/ παραλαβές της σέ γκρούπ μικρότερα τῶν 5 βαγονιῶν γιά λόγους οἰκονομιῶν κλίμακος. Γιά τίς μεγάλες δέν τό συζητᾶμε, ἐκεῖνες θά δούλευαν σέ μεγάλο ποσοστό μέ ὁλόκληρα block trains (Ganzgüterzüge).
- XEPI-XEPI ME THN Χωρική σύμπτυξη πηγαίνει ἡ Χρονική σύμπτυξη: Άκόμη καί σέ μία γενναιόδωρα διαστασιολογημένη μακέττα, εἶναι δύσκολο νά ἀπέχουν οἱ διαδοχικοί σταθμοί πέραν τῶν 5m, πού σέ κλίμακα ΗΟ μεταφράζεται σέ μόλις 0,435km, οὔτε στάσεις τοῦ τράμ νά ἤτανε! Άπό τήν ἄλλη μεριά, κανείς ἐρασιτέχνης μοντελιστής δέν ἔχει ἕνα πλῆρες 24ωρο γιά μία πλήρη συνεδρία προσομοιώσεως. Άπό μία τρίτη μεριά, πλεῖστες ὅσες διαδικασίες εἶναι πολύ λιγώτερο χρονοβόρες ὑπό κλίμακα ἀπό ὅτι σέ πραγματικό μέγεθος (π.χ. ζεύξεις-ἀποζεύξεις, παλινδρομήσεις κ.ἄ). ΄Επίσης στό πρωτότυπο πολύς χρόνος σέ ἕνα μικρό σταθμό εἶναι νεκρος ἐν ἀναμονῆ τῆς ἑπόμενης ἁμαξοστοιχίας. Μποροῦμε λοιπόν νά δεχθοῦμε μία σύμπτυξη στό 1/10 τῶν χρονικῶν διαρκειῶν τῶν τυπικῶν δραστηριοτήτων, πού σημαίνει ὅτι μποροῦμε νά λειτουργήσομε ἐπί τῆ βάσει ἑνός ρολογιοῦ ἐπιταχυμένου κατά π.χ. 10 φορές (fast time clock). Ἐτσι ἡ ἀπόσταση τῶν 5m πού ἐνδεικτικά ἐπικαλεσθήκαμε προηγουμένως ἀνάγεται πλέον σέ 4,35km ἡ ὁποία μέ μία μέση ταχύτητα 30km/h (δέν χρειάζεται οἱ ἁμαξοστοιχίες σέ μία μακέττα νά πιλαλᾶνε σάν παλαβές) θά προγραμματίζεται σέ περίπου 9 "μοντελιστικά" λεπτά τῆς ὥρας. Πλέον ἀρκετά "εὔπεπτη" διάρκεια διαδρομῆς μεταξύ διαδοχικῶν σταθμῶν. Ἡ προσομοίωση ἑνός λ.χ. 20ωρου κύκλου λειτουργίας θά διαρκεῖ ἑνα ἀξιοπρεπές γιά ἀναψυχή 2ωρο καθαρῆς κυκλοφορίας/ἐλιγμῶν, συνολικά κανένα 3ωρο μαζί μέ τά ἀναγκαῖα "παγώματα" τοῦ fast time clock ἀπό τόν συντονιστή (mission director) γιά τίς ἐμβόλιμες χαρτοδουλειές (Καταγραφές στά φύλλα πορείας καί μητρῶα ἀφιξαναχωρήσεων, ἐνημέρωση τῶν καρτελλῶν τῶν ὀχημάτων & φορτωτικῶν ἐγγράφων, ἔκδοση ὑποδειγμάτων πρός τά πληρώματα ἁμαξοστοιχιῶν κ.λπ). Ἐξυπακούεται, στά "παγώματα" αὐτά ἀποκλείεται διά ροπάλου πᾶσα κίνηση συρμῶν !
Τούτων δεδομένων, βρῆκα ἀρκετά ἐνδιαφέρουσα τή γενική φιλοσοφία τοῦ BPABEYMENOY μοντελιστικοῦ ἐφευρήματος τῆς Sendener Kreisbahn τοῦ Χάιντς-Οὔλριχ Γκροῦμπε. Ἐμπνεύσθηκα μία παραλλαγή τοῦ αὐθεντικοῦ κόνσεπτ και τήν "τέντωσα" λιγάκι. Στίς ἀρχικές 4 συσκευές τροχιᾶς πρόσθεσα ἄλλη 1 δεξιά ἀλλαγή καί 1 διασταύρωση, πού ῥίχνουν μιά πρόσθετη βιομηχανική "μόρτα" στήν ἀμφίαιχμη παρακαμπτήριο τοῦ σταθμοῦ. Πρόσθεσα ἐπίσης ἄλλη μία "μόρτα" πρός τήν ἄλλη πλευρά τοῦ σταθμοῦ, ὅπου ὑπῆρχε χῶρος. Ἔτσι, ἔχομε στό ὀρατό σύμπλεγμά μας 5-6 πιθανούς προορισμούς φορταμαξῶν γιά φορτοεκφόρτωση, πράγμα πού ἐξασφαλίζει ἐπαρκές ἐνδιαφέρον στούς ἀπαιτούμενους ἐλιγμούς.
Ἡ κατάστρωση τῆς τεχνικῆς εκμεταλλεύσεως
Ἀς ἔχομε πάντοτε στό νοῦ μας ὅτι ὁ σοβαρός σιδηροδρομικός μοντελισμός -μέ τήν ἐξαίρεση τῶν στατικῶν μικροδιοραμάτων, πού ἁπλᾶ ἀποτυπώνουν στιγμιότυπα- συνίσταται στήν ὑπό κλίμακα ἀναπαράσταση τῆς παραγωγῆς σιδηροδρομικοῦ μεταφορικοῦ ἔργου. Αὐτό σημαίνει διεκπεραίωση ὅλων τῶν κυκλοφοριακῶν καί λογιστικῶν διαδικασιῶν ἐξυπηρετήσεως τῆς συγκοινωνιακῆς ζητήσεως μέ αὐστηρή τήρηση τῶν πάσης φύσεως κανονισμῶν -ἄρα καί ἐπαρκή ἐπάνδρωση τῶν ἐμπλεκόμενων επαγγελματικῶν ρόλων ἔστω καί κατά συγχώνευση-. Αὐτό ἔχει νά κάνει ὄχι μόνο μέ τόν αὐτοσεβασμό, ἀλλά καί μέ τόν (ἀλληλο)εκπαιδευτικό ρόλο πού καλεῖται νά παίξει αὐτή ἡ δραστηριότητα. Σέ πρώτη φάση θά πρέπει νά ἀποφασισθεῖ ποιάν ἀπό τίς κατά τόπους "σχολές" καί κανονιστικά πλαίσια τεχνικῆς εκμεταλλεύσεως καλεῖται νά ἀντιγράψει τό μοντελλιστικό μας περιβᾶλλον. Ἰδανικά, αὐτά τά πλαίσια θά ταυτιζόταν μέ τό χῶρο πού ὀπτικά ἀναπαρίσταται στήν κάθε μακέττα. Ἐν τούτοις αὐτό ἐμπεριέχει διάφορες πρακτικές δυσχέρειες, ὅπως π.χ. ἡ γλῶσσα στήν ὁποία διατίθεται τό σχετικό documentation τοῦ πρωτοτύπου. Γι'αὐτό τό λόγο δέν θά πρέπει νά ἀποκλείομε ὑβριδικές καταστάσεις μοντελιστικῃ ἀδείᾳ, π.χ. ῥύθμιση κυκλοφορίας βάσει κάποιου Ἑλλαδικοῦ Γ.Κ.Κ. σέ μακέττα κεντροευρωπαϊκοῦ χαρακτῆρα, μέ τήν προϋπόθεση τῆς πληρότητος καί τῆς ἐσωτερικῆς συνεπείας. Μέ τή βαθμιαία ἐξέλιξη καί αὐτοβελτίωση τῶν ὁμάδων λειτουργίας θά μποροῦν νά ἐμπλουτίζονται καί νά ἐπεκτείνονται οἱ διαθέσιμες ἐναλλακτικές μεθοδολογίες.Στό σημεῖο αὐτό προτείνω τή διακοπή τῆς ἀναγνώσεως καί τήν παρακολούθηση τῶν κατωτέρω 2 video:
Ἡ ὀργάνωση τῆς ἐμπορευματικῆς εκμεταλλεύσεως
Ἀς πάρουμε γιά παράδειγμα τήν ἑξῆς ὑποθετική κατάσταση: Ἔστω ὅτι ὁ ἀλγοριθμος γενέσεως μεταφορικοῦ ἔργου ἐξήγαγε τήν ἀπαίτηση παραδόσεως ἑνός φορτίου ἐλαστικῶν ἀπό δυσμῶν στό τοπικό ἐργοστάσιο τρακτέρ καί ἐπίσης τήν ἀποκομιδή από τό ἐργοστάσιο ἑνός φορτίου τρακτέρ πρός ἀνατολάς. Μιά καί πρόκειται για διαφορετικά βαγόνια (κλειστό γιά τά ἐλαστικά καί πλατφόρμα γιά τά τρακτέρ) δέν μπορεῖ νά συμπτυχθεῖ κάποια κίνηση καί χρειάζεται νά ὀργανωθοῦν 2 ξεχωριστά πρότζεκτ:
- Γιά τά τρακτέρ ἀπαιτεῖται:
- Νά ἐξευρεθεῖ ἡ πλησιέστερη διαθέσιμη (κενή) πλατφόρμα καί νά δεσμευθεῖ γιά τή μεταφορά
- Νά ἐπιλεγεῖ τό προσφορότερο δρομολόγιο γιά τήν προσκόμισή της στόν ἀποστολέα
- Νά ἐπιλεγεῖ τό προσφορότερο δρομολόγιο γιά τήν ἀναχώρησή της ἀπό τό ἐργοστάσιο τρακτέρ μετά τή φόρτωση
- Γιά τά ἐλαστικά ἀπαιτεῖται:
- Νά ἀποφασισθεῖ μέ ποιά διαθέσιμη σκεπαστή φορτάμαξα θά παραδοθοῦν αὐτά στό ἐργοστάσιο τρακτέρ (ὑποτίθεται ὅτι ἡ φόρτωση ἔχει ἤδη λάβει χώρα στόν "ἔξω κόσμο" καί ἔχει ἀφιχθεῖ στήν οἰκεία "κρυφή διαλογή").
- Νά ἐπιλεγεῖ τό προσφορότερο δρομολόγιο γιά τήν προσκόμισή της στόν παραλήπτη
- Νά ἐπιλεγεῖ τό προσφορότερο δρομολόγιο γιά τήν ἀπομάκρυνσή της μετά τήν ἐκφόρτωση. Τό ἐργοστάσιο τρακτέρ δέν εἶναι πάρκινγκ κενῶν ὀχημάτων!
- Ἀν πρόκειται γιά dedicated ὄχημα, νά προωθηθεῖ κενό στον προβλεπόμενο προορισμό/ κατεύθυνση "WHEN EMPTY RETURN TO ____" (Στήν Κεντρική Εὐρώπη Heimatwagen____ ) . Ἀν πρόκειται γιά κοινῆς χρήσεως (pool) ὄχημα νά καταχωρηθεῖ ὡς ἐλεύθερο γιά τήν ἑπόμενη προσήκουσα ἀποστολή.
Ἁπλοποιητικές παραδοχές
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ EΛΚΟΜΕΝΟ YΛIKO |
---|
Ὡς πρός τό καθεστώς τῶν φορταμαξῶν διακρίνομε τίς κάτωθι περιπτώσεις, πού παρουσιάζουν ὁμοιότητες μέ των ἀντιστοίχων φορτηγῶν αὐτοκινήτων:
|
Σάν στρατηγική οἲκοδομήσεως ἑνός ἐμπορευματικοῦ στόλου ἐνδείκνυται ἡ ἀπόκτηση ἑνός εὐμεγέθους ἀποθέματος pool, ἒπαρκοῦντος γιά τό σύνολο τοῦ δυνητικοῦ μεταφορικοῦ ἔργου προτοῦ ξεκινήσει ἡ ἀπόκτηση ἰδιωτικῶν βαγονιῶν, μιά καί τά τελευταῖα ἔχουν λίαν περιωρισμένα πεδία ἐφαρμογῆς. Γιά τή συγκεκριμένη μακέττα ἐδῶ ἐκτιμᾶται πώς ἕνα ἀπόθεμα 25-30 ὀχημάτων pool θά καλύψει ὁποιαδήποτε μεταφορική ἀνάγκη μιᾶς κυκλοφοριακῆς "ἡμέρας". Ἄν ὄχι (π.χ. ἐάν "κληρώσει"ὁ ἀλγοριθμος μεταφορικοῦ ἔργου περισσότερα βυτιοφόρα ἀπό τό ἀπόθεμά μας) ἁπλᾶ μποροῦμε νά ἀγνοήσομε τά παραπανίσια !
Ἀφ' ὅτου ἔχομε προμηθευθεῖ ἀρκετά βαγόνια pool, μποροῦμε νά ξεκινήσομε καί συλλογή ίδιωτικῶν. Σίγουρα ἔχει πλάκα ὅταν ἕνα βαγόνι προδίδει τήν ἀκριβή φύση τοῦ φορτίου του, ἀλλά ἕνα ὑπερβολικό ποσοστό ίδιωτικῶν βαγονιῶν καταντάει τίς συνθέσεις μας ἕνα μή ρεαλιστικό "καρναβάλι". Πληροφοριακά, τά μισά τοννοχιλιόμετρα στήν Εὐρώπη ἀναλογοῦν σέ ἰδιωτικές φορτάμαξες. |
Σημειωτέον ὅτι οι ἐθνικότητες τῶν φορταμαξῶν δέν ἔχουν κάποια ἰδιαίτερη βαρύτητα στό παρόν πρότζεκτ. Ἀφ' ἧς στιγμῆς ὁτιδήποτε πέραν τοῦ σταθμοῦ (στάσης) μας συμπυκνώνεται στίς ἐκατέρωθεν "κρυφές διαλογές", εἶναι εὔλογο νά ὑποτεθεῖ ὅτι τό ἄλλο ἄκρο τῆς διαδρομῆς κάθε φορτίου μπορεῖ νά βρίσκεται ὁπουδήποτε στήν Εὐρώπη. |
Comments
Post a Comment